Thursday, June 19, 2014

'Sources of Benefit and Happiness' by Sherten

གཞས། ཕན་བདེའི་འབྱུང་གནས། 

Song: Sources of Benefit and Happiness

ལེན་མཁན། ཤེར་བསྟན། 

Singer: Sherten





གཞན་ཕན་འོད་ཀྱི་སྣང་བ་དཀར་པོ་ཅན།
Shen phen ö kyi nang wa kar po chen
གཡུང་དྲུང་བོན་དང་ས་དགེ་བཀའ་རྙིང་སོགས།
Yung drung bön dang sa ge ka nying sok
ཕན་དང་བདེ་བའི་འབྱུང་གནས་བསྟན་པ་ཀུན།
Phen dang de way chung ney ten pa kün
ཕྱོགས་དང་རིས་ཀྱིས་འཛིན་པ་རིགས་མ་ཡིན།
Chok dang ri kyi dzin pa rik ma yin

Possessed of white light benefiting others,
Are the everlasting Bon, Sakya, Gelug, Kagyu, and Nyingma;
All the teachings, sources of benefit and happiness,
Are not categories to be adhered to in a biased or sectarian manner.

བྱམས་དང་སྙིང་རྗེའི་བློ་ན་ཀུན་ལ་དགོས།
Jam dang nying je lo na kün la go
བདག་མེད་རྟོགས་པའི་ཤེས་རབ་ཀུན་ལ་ལྡན།
Dak mey tok pay she rab kün la den
ཐབས་ཤེས་གཉིས་ཀྱིས་སྲིད་ཞིའི་མཐའ་ལས་གྲོལ།
Thab she nyi kyi si shi tha ley dröl
སྟོབས་བཅུ་མངའ་བའི་གོ་འཕང་དོན་གྱིས་འགྲུབ།
Tob chu nga way go phang dön gyi drub

We must have love and compassion for all,
And possess the wisdom which realizes selflessness with respect to everything.
With both means and wisdom we are liberated from the extremes of existence and peace,
And we become accomplished due to possessing the ten powers.

སྟོན་པ་གཅིག་གམ་མི་གཅིག་གང་ཡིན་ཀྱང།
Tön pa chik gam mi chik kang yin kyang
བསྟན་པ་ཕན་དང་བདེ་བའི་རྒྱུ་གཅིག་ཡིན།
Ten pa phen dang de way gyu chik yin
བན་དང་བོན་གྱི་ཁྱད་པར་ཅི་ཕྱེས་ཀྱང།
Ben dang bön gyi khye par chi chey kyang
འདི་དང་ཕྱི་མའི་འདོད་པ་གཅིག་མིན་ནམ།
Di dang chi may dö pa chik min nam

Any teacher, be there one or many,
Is a cause for the benefit and welfare of the teachings.
Whatever differences separate the Buddhists and the Bon,
Are they not those who believe in this and future lives?

དེའི་ཕྱིར་གངས་ཅན་བོད་ཀྱི་གྲུབ་མཐའ་རྣམས།
Dey chir kang chen phö kyi drub tha nam
ཀ་ར་སྦྲང་རྩི་འོ་མའི་མངར་བ་བཞིན།
Ka ra drang tsi oh may ngar wa shin
མངར་ལུགས་མི་འདྲ་ཀུན་ཀྱང་མངར་བ་སྟེ།
Ngar lug min dra kün kyang ngar wa te
ཐམས་ཅད་ཕན་དང་བདེ་བའི་གཞི་རུ་གྲུབ།
Tham chey phen dang de way shi ru drub

Thus, the various traditions of the snowland of Tibet
Are like the sweet taste of sugar, honey, and milk.
Sweet traditions, no matter how many there are, still are sweet.
They are all established as sources for the benefit and happiness of all.

བདག་སྙིང་དྲི་མེད་སེམས་ཀྱི་རི་མོ་ནི།
Dak nyi dri mey sem kyi ri mo ni
ཕན་བདེའི་གཞི་རུ་གྲུབ་པའི་ཆོས་ལུགས་རྣམས།
Phen dey shi ru drub pay chö lug nam
འདི་དང་ཕྱི་མའི་སྐྱབས་གནས་མཆོག་ཡིན་ན།
Di dang chi may kyab ney chok yin na
ཐམས་ཅད་མི་ཉམས་དར་ཞིང་རྒྱས་པར་སྨོན།
Tham chey mi nyam dar shing gye par mön

Images of stainless hearts and minds,
Religious traditions which are established as sources of benefit and happiness,
If you are supreme objects of refuge in this and future lives,
I pray that you all may spread and flourish without decline.

བདག་སྙིང་དྲི་མེད་སེམས་ཀྱི་རི་མོ་ནི།
Dak nyi dri mey sem kyi ri mo ni
ཕན་བདེའི་གཞི་རུ་གྲུབ་པའི་ཆོས་ལུགས་རྣམས།
Phen dey shi ru drub pay chö lug nam
འདི་དང་ཕྱི་མའི་སྐྱབས་གནས་མཆོག་ཡིན་ན།
Di dang chi may kyab ney chok yin na
ཐམས་ཅད་མི་ཉམས་དར་ཞིང་རྒྱས་པར་སྨོན།
Tham chey mi nyam dar shing gye par mön
ཐམས་ཅད་མི་ཉམས་དར་ཞིང་རྒྱས་པར་སྨོན།
Tham chey mi nyam dar shing gye par mön

Images of stainless hearts and minds,
Religious traditions which are established as sources of benefit and happiness,
If you are supreme objects of refuge in this and future lives,
I pray that you all may spread and flourish without decline,
I pray that you all may spread and flourish without decline.

Note: If you are curious as to why there are random words and images being displayed in the video, my assumption is that it is an attempt to encourage Tibetans to speak their own language, even with more technical words where they might tend to use Chinese otherwise. That being said, here is a very lovely and meaningful song in praise of the various spiritual traditions of Tibet and calling for their unity. There is even some very profound dharma in this song, with very specific references to certain doctrines. If you are wondering what "existence and peace" refers to in the second verse, these two are synonymous with samsara and nirvana, respectively; the perfect and complete buddhas are said to transcend such an extreme duality. As for the "ten powers" of a buddha, here they are:
(1) knowing what is possible and what is not possible, (2) knowing the results of actions, (3) knowing the aspirations of men, (4) knowing the elements, (5) knowing the higher and lower powers of men, (6) knowing the path that leads everywhere, (7) knowing the origin of kleshas, which leads to meditation, liberation, samadhi, and equanimity, (8) knowing previous lives, (9) the knowledge of transference and death, (10) knowing that the defilements are exhausted


-Sherab

No comments:

Post a Comment